כל מה שצריך לדעת על הון עצמי למשכנתא

מהו הון עצמי למשכנתא ואיך הוא משמעותי לעסקה שלכם? כמה הון עצמי צריך כדי לרכוש דירה? כאן תקבלו הסבר מקיף על הון עצמי.

 כשאתם ניגשים לעסקת רכישת נכס, אתם כבר יודעים, צריך הון עצמי לצורך רכישה כזו. 

ההון העצמי הוא הכסף שאתם מביאים איתכם לעסקה. הרי כשתרכשו נכס, על חלקו תשלמו מההון העצמי, ואת היתרה תשלימו בעזרת המשכנתא. אם אתם רוכשים דירה בגובה 1.2 מיליון ש"ח, ויש הון עצמי של 500 אלף ש"ח, צריך לקחת במשכנתא 700 אלף ש"ח. 

לא כל אחד יכול לקבל משכנתא, צריך לבוא עם הון עצמי על מנת שהבנק יאשר את המשכנתא. בנוסף, הריביות במשכנתא נקבעות לפי ההון העצמי שיש, אם הוא גבוה ביחס לנכס, הריביות יהיו משתלמות יותר.

כמה אחוז מימון אפשר לקבל מהבנק?

לא תוכלו לקבל מהבנק 100 אחוז מימון של המשכנתא. אחוז המימון משתנה לפי מספר הנכסים שיש בבעלות הרוכש.

בקניית דירה ראשונה, תצטרכו להביא לפחות 25% הון עצמי, מערך הנכס.

בקניית דירה נוספת, ההון העצמי שתידרשו להביא יעמוד על לא פחות מ 50% מערך הנכס.

מי מביניכם שרוצה לשפר דיור (לקנות דירה חדשה ולמכור את הקודמת), ידרש להביא הון עצמי של לפחות 30% מערך הנכס.

אם אתם רוכשים דירה במחיר למשתכן, תצטרכו הון עצמי של לפחות 25% מערך הנכס בשוק ולא מהמחיר שבו הוא זכאי לקנות את הדירה. שימו לב, ההון העצמי המינימלי שצריך כדי לקנות דירה בתוכנית מחיר למשתכן הוא 100 אלף ש"ח.

איך ההון העצמי משפיע על הריביות במשכנתא?

ככל שאחוז ההון העצמי ברכישת הנכס גבוה יותר, כך ההלוואה בטוחה יותר עבור הבנק. ולכן, הבנק יתן ללקוח ריביות נמוכות יותר.

זה קורה גם להיפך, אם ההון העצמי יהיה נמוך ביחס לנכס, הריביות יהיו יקרות יותר.

השלכות ההון העצמי על המשכנתא:

אם יש הון עצמי בגובה של לפחות 55% מערך הנכס, רמת הריביות תהיה הכי נמוכה.

במקרה שההון העצמי עומד על  40% מערך הנכס, רמת הריביות תהיה בינונית.

אם ההון העצמי הוא פחות מ40% (אך כן מעל 25%), רמת הריביות תהיה הגבוהה ביותר.

וניתן דוגמא, נניח שאתם רוצים לרכוש דירה שערכה הוא מיליון ש"ח. אם יש לכם הון עצמי של 55% מערך הדירה (550 אלף ש"ח), הריביות שתקבלו יהיו נמוכות. אם יש לכם הון עצמי של 40% מערך הדירה (400 אלף ש"ח), הריביות שתקבלו יהיו בינוניות. אבל אם יש לכם פחות מכך, הריביות יהיו גבוהות בהתאם.

איך אפשר להשיג הון עצמי?

יש אנשים שרוצים לרכוש דירה אבל אין להם מספיק הון עצמי בשביל זה, אפילו שהם עובדים ויש להם הכנסה מסודרת. זה יכול להיות בעקבות ניהול כלכלי לא נכון, או בגלל הוצאות מרובות (כמו מימון הלימודים).

אז מה אפשר לעשות?

  1. לחסוך- להתחיל לתכנן את התקציב המשפחתי. תוכלו להיעזר במומחה לכלכלת משפחה. כל חודש תשאירו סכום בצד, ואחרי כמה שנים, יהיה לכם מספיק הון עצמי ותוכלו לקנות דירה.

  2. להיעזר במשפחה- כמו שאתם יודעים, מחירי הדירות עלו בצורה משמעותית בשנים האחרונות. לרוב הזוגות הצעירים אין מספיק הון עצמי כדי לרכוש דירה. הרבה זוגות נעזרים בהורים שלהם ובמשפחתם וכך מגייסים חלק משמעותי מההון העצמי שלהם.

  3. משכון בית ההורים- בתקופה האחרונה זו דרך נפוצה מאוד להשיג הון עצמי. ההורים ממשכנים חלק מהדירה שלהם לטובת כסף שיגיע לילדים. אם אתם בוחרים לעשות את זה, בדקו שאתם תוכלו לעמוד בהחזר המשכנתא ובהחזר הכסף להורים במקביל. אל תעמידו את הבית של ההורים שלכם בסכנה.

  4. הלוואה- בדרך כלל, מי שאין לו מספיק הון עצמי כדי לרכוש דירה, לוקח הלוואה. אנו ממליצים לכם לא לעשות את זה. לקיחת הלוואה להשלמת הון עצמי יכולה להיות מסוכנת. אם הבנק ידע שלקחתם את ההלוואה הזו, יתכן שהוא יסרב לתת לכם משכנתא. בנוסף, ההחזר החודשי של המשכנתא מספיק מכביד, אם תצטרכו להחזיר גם את הלוואה מלבד המשכנתא, לא בטוח שתצליחו לעמוד בזה, הריביות גבוהות וההלוואה תהיה יקרה. גם אם עכשיו נראה לכם שתוכלו לעמוד בזה, בעתיד לא בטוח שתצליחו (למשל, כשיהיו עוד ילדים), עדיף לא להיכנס למצב כזה.

  5. הלוואה מקרן השתלמות- אם יש לכם קרן השתלמות, תוכלו לקחת הלוואה כנגד הקרן. זוהי דרך מומלצת משום שהלוואות אלו הן יחסית זולות. אם יש לכם קרן השתלמות לא נזילה, תוכלו לקבל הלוואה של 50% מהסכום שיש לכם בקרן ואם יש לכם קרן נזילה, תוכלו לקבל הלוואה של 80% מהקרן.

לסיכום

הבנו שבשביל לקנות דירה צריך הון עצמי. אי אפשר לסמוך רק על המשכנתא. אם אין מספיק הון עצמי לא יהיה אפשר לקבל משכנתא או שהמשכנתא תהיה בעלת ריביות גבוהות.

אם אתם מחפשים דרך להשלים את ההון העצמי, בדקו היטב שזו דרך בטוחה. השתדלו להימנע מלקחת הלוואות לטווח קצר, גם אם כרגע זה נראה פתרון טוב, בעתיד ההחזרים יכבידו עליכם ולא בטוח שתוכלו לעמוד בהם.

היעזרו ביועצי המשכנתאות שלנו. גם אם אין לכם מספיק הון עצמי, יועץ מומחה יעזור לכם למצוא לכך פתרון.

בהצלחה!

פניה מהירה:

יצירת קשר מהירה